perjantai 12. huhtikuuta 2013

Messu vieraanvaraisemmaksi

Eilen Hämeenlinnaan kokoontui n. 40 kirkon työntekijää ja seurakuntalaista yhdessä pohtimaan, miten messusta voisi tehdä vieraanvaraisemman. Lopputulokselta saattoi odottaa paljon, sillä edustettuina oli monia eri työntekijäryhmiä eri puolilta maata. Päivän aloitti Sakari Löytyn luento, jossa hän kertoi niistä löydöistä, joita oli tehnyt väitöskirjatyönsä aikana. Tässä linkki Kotimaa24:n uutiseen Sakarin väitöksestä http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kulttuuri/8074-sakari-loytyn-vaitostyon-keskiossa-namibialainen-messu 

Sakari tiivisti löytönsä kolmeen: yhteisöllisyys, monikulttuurisuus ja kontekstualisuus. Näistä teemoista kuulimme puheenvuorot ja niitä mietittiin vielä iltapäivän kanavissa, joissa yritettiin konkretisoida niitä ja löytää asioita, joita voisi suoraan tehdä seurakunnissa.

Kirkkotilan vieraanvaraista käyttöä pohtinut työryhmä toi yhteiseen jakoon kolme asiaa:

  • Paneutuminen. Olisi tärkeää oikeasti miettiä onko oman seurakunnan kirkkotila vastaanottavainen ja yhteisöllisyyttä luova. Voiko sitä muuttaa siihen suuntaan? 
  • Kohtaaminen. Kirkkotilan olisi hyvä johdattaa ihmisten kohtaamiseen, ei toisten ohittamiseen. 
  • Kirkkokahvit. 


Monikulttuurisuuden kanssa paininut ryhmä raportoi neljästä löydöstä:

  • On tärkeää kutsua ihmisiä messuun henkilökohtaisesti. Yleiskeskustelussa todettiin, että paras kutsuja ei välttämättä ole työntekjä vaan seurakuntalainen. 
  • On helpompi tulla messuun, jos joku on ovella vastaanottamassa ja toivottamassa tervetulleeksi. 
  • Messun toteutus voisi olla sillä tavoin joustava, että esim. ilman ennakkovaroitusta paikalla saapuva ghanalainen rumpuorkesteri voitaisi ottaa mukaan messun toteukseen.  
  • On tärkeää, että messussa on jotain tuttua kaikille osallistujille. Vähäisimmillään se on Isä meidän -rukous ja uskontunnustus. Samalla huomattiin, että olisi tärkeää tietää tarpeeksi myös ekumeniasta. 


Kontekstualisuutta pohtinut ryhmä suomensi tämän sivistyssanan "riihimäkeläistämiseksi". Se ei kuitenkaan tarkoita messun monikulttuurisuudesta luopumista.

  • He ehdottivat, että messun alussa voisi olla johdattelua tai opastusta, joka auttaisi messun käytäntöjen ymmärtämisessä. Opastusta ei kuitenkaan saisi olla liikaa vaan lähinnä vain yhteen tai kahteen messun kohtaan. 
  • Toiseksi, he sanoivat, että läsnäolevien huomioiminen on tärkeää. Se ei tarkoita sitä, että esim. rippikoululaiset mainitaan erikseen messussa vaan että heidät otetaan huomioon siinä tavassa millä messua toteutetaan. 
  • Kolmanneksi kirjattiin fläpille sanat "opettaminen, rohkaiseminen". Näin ehdotettiin, että messussa voisi pitkin matkaa parilla sanalla avata jonkin kohdan merkitystä tai antaa pieniä toimintaohjeita.  


Musiikkiryhmä ehdotti seurakunnille seuraavia toimenpiteitä:

  • Virsilaulu voisi olla monikielistä. Se voi toteutua niin, että eri säkeistöjä lauletaan eri kielillä tai niin, että kukin laulaa omalla kielellään. 
  • Musiikin pitäisi olla useampaa kuin yhtä tyyliä jokaisessa messussa. Yhden tyylilajin messut ovat helposti ulossulkevia. 
  • Paikallisille staroille (ryhmän käyttämä sana) voisi antaa mahdollisuuden tulla avustamaan messun musiikissa, omalla tavallaan ja omalla tyylillään. 


Yksi päivän aikana toistuvasti esiin noussut teema oli valta ja vallasta luopuminen. Jäimme kysymään olisiko mahdollista, että työntekijät luopuisivat vallasta seurakuntalaisten hyväksi. Se tarkoittaisi luottamusta siihen, että seurakuntalaiset osaavat ja kykenevät. Se tarkoittaisi, että ammattilaiset luopuisivat vallasta amatöörien hyväksi. Samalla mietittiin hetki sitä valtaa, joka seurakuntalaisilla on. Voisivatko seurakuntalaiset luopua vallasta määritellä sitä millä tavalla toinen ihminen messuun osallistuu? Nämä ovat kovia kysymyksiä.

Tähän kirjoitukseen kootut ajatukset ovat eilisen seminaarin tuotoksia. Ehkä on hyvä muistaa, että ne eivät ole valmisteltuja toimintaehdotuksia. Toivottavasti ne kuitenkin virittävät miettimään oman seurakunnan messukäytäntöjä vieraanvaraisuuden näkökulmasta.

3 kommenttia:

  1. Kaisa-Leena Harjunmaa-Hannikainen12. huhtikuuta 2013 klo 18.50

    Yksi tärkeä pointti, ainakin Sakarilla, oli lisäksi se, että pitäisi päästä erityismessujen sijaan yhteiseen messuun, jossa yhteinen hyvä on jotain enemmän kuin jokaisen yksilöllinen tarve, "Ubuntu-periaate: Minä olen, koska me olemme". Kun päämessua valmistetaan vieraanvaraisuus-näkökulmasta käsin, mahtuu samaan messuun kaiken ikäiset ja näköiset ihmiset.

    VastaaPoista
  2. Mielestäni tärkein yksittäinen messun kontekstuaalisuutta vahvistava seikka on musiikki. Tässäkin seminaarissa on keskusteltu musiikista. On jollakin tavalla oireellista, että messua kehitettäessä palataan järjestelmällisesti kysymykseen musiikista. Oireellista on myös se, että erikoismessujen pohjana on usein juuri musiikkityyli. Klassista kirkkomusiikkia ja virsilaulua laajasti osaavat enää 50-luvulla nuoruutensa viettäneet, eli noin seitsenkymppiset. Jo 60-luvulla nuoruutensa viettäneet ovat kasvaneet kulttuurissa, jossa klassinen kirkkomusiikki ja virsi ovat erikseen opeteltavia kulttuurisia tyylejä. Peruskysymys on se, että onko messuun tullakseen ihminen kasvatettava johonkin tyyliin, vai pitäisikö messumusiikin kummuta valmiiksi tutuista kulttuuriaineksista. Olisin nykyistä vahvemman kontekstualisaation kannalla.

    VastaaPoista
  3. Kiitos seminaarin kiinnostavien pohdintojen jakamisesta! Monikulttuurisuus kiinnitti erityisesti huomioni. Ghanalainen rumpuorkesteri on harvinainen messuvieras. Sen sijaan seurakunnissa asuu paljon kristittyjä, jotka eivät pysty seuraamaan messua ilman tulkkausta. Voisiko heitä palvella vaikka vapaaehtoisten tulkkien avulla?

    Uusien huomioiminen on lämmin ele. Kun itse kävin ulkomailla kansainvälisessä messussa, juhla alkoi aina siitä, että pappi pyysi ensikertalaisia nousemaan ylös ja jokainen heistä sai esittäytyä lyhyesti, jos halusi. Kirkkokahveilla osattiin sitten hakeutua näiden uusien seuraan.

    VastaaPoista