Outin kirjoitus herättää pohtimaan, miten messu voisi tulla tärkeäksi myös nykyään nuorille ja aikuisillekin. Onko jotain mitä me työntekijät voimme tehdä? Onko se riippuvainen kotikasvatuksesta?
RAKAS MESSU
Vasemmalla, noin kirkon puolivälissä, lähempänä sivu- kuin keskikäytävää – en tiedä, miksi näin valitsin, mutta tuo sijainti vakiintui tavallisimmaksi istumapaikakseni jumalanpalveluksessa. Lukioikäisenä katseeni kiersi Lennart Segerstrålen freskon yksityiskohdissa kun kuuntelin enemmän tai vähemmän tarkkaavaisena saarnaa. Vaikka saarnatuolista toisinaan selvästi vihjattiin, että herätysliikkeeseen kuulumattomana olen armon ulkopuolella, ei se vieroittanut minua jumalanpalveluksesta. Kahtiajako oli asia, mihin me seurakuntanuoret olimme tottuneet, olemaan ”heitä”.
Nuorten kanssa järjestettiin varttikirkkoja ja pari yömessua, laulettiin veisuja kitarasäestyksellä, mutta sunnuntaisin tultiin seurakunnan yhteiseen jumalanpalvelukseen. Tuskin virret lempimusiikkiamme olivat, mutta niiden kautta syntyi yhteys muuhun kirkkoväkeen.
Kotikirkko jäi Rovaniemelle lukion
jälkeen, Helsingissä tutuiksi tulivat Töölön kirkot, satunnaisesti muutkin. Oudolla paikkakunnalla tuttu jumalanpalvelus
antoi turvaa ja tietoisuuden yhteydestä, vaikken muista kirkossa keneenkään
tutustuneenikaan. Ulkomailla asuessani kävin jumalanpalveluksessa harvemmin,
mutta aina kirkkoon mennessäni tiesin, että siellä olen kotonani, vieraissakin
sävelmissä oli riittävästi tuttua, rukousyhteys syntyi paikallisella kielellä.
Kotiinpaluun
ja elämänmurrosten myötä kasvoi kaipuu jokaviikkoiseen kirkossakäyntiin.
Erityismessujen vetovoima tehosi hetken, mutta niiden levottomuus alkoi
vähitellen kiusata ja askeleet suuntautuivat oman seurakunnan ”tavalliseen”
sunnuntaiaamun messuun ja siellä vapaaehtoiseksi maallikoksi.
Se,
että messu oli tullut niin rakkaaksi, oli merkittävä tekijä päätöksessä lähteä
viimein opiskelemaan teologiaa. Valmistuttuani työhaastattelussa minulta
kysyttiin, miten perhe-elämäni kestäisi papin työajat. Vastasin, että
sunnuntaiaamuna olisin joka tapauksessa messussa.
Papin
viikon hienoin hetki on se, kun alkuvirren jälkeen liturgina kääntyy
toimittamaan alkusiunauksen. Monet tutut kasvot kertovat hyväksynnästä, ja
saavat nöyräksi: tämän messun haluan toimittaa niin hyvin kuin vain osaan, rukoillen
ja keskittyen.
Iloitsen, että partiolaisena ja
seurakuntanuorena totuin seurakunnan yhteiseen jumalanpalveluselämään, ja
kiitän nuorisopappejani ja nuorten kuoroa johtanutta kanttoria, että meitä
kutsuttiin ennakkoluulottomasti myös messuja suunnittelemaan ja niissä
palvelemaan. En tiedä, olisinko muuten löytänyt jokaviikkoisen messun
voimanlähteeksi elämääni. Rukous, raamatunluku ja opetus, ehtoollinen ja
yhteinen veisuu toisinaan vielä messun jälkeisellä seurustelun sakramentilla
täydennettynä – mikä voisi olla parempi tapa lähteä uuteen viikkoon ja arjen palvelukseen?
Outi Lantto
Outi Lantto
Kiitos Outi tarinastasi! Minulle nousi siitä mieleen, kuinka tärkeää on hälventää messun osallistujan ja toteuttajan rajaa. Maallikkona olen löytänyt messun elämäni selkärangaksi vuoroin penkissä hiljentyen, vuoroin palvelutehtävissä messun ihmettä tutkien. Toivon, että nuorten ja muiden seurakuntalaisten messuun mukaan kutsuminen ei olisi vain mainitsemaasi "ennakkoluulottomuutta" vaan itsestään selvää. Näin ainakin minun unelmieni seurakunnassa.
VastaaPoistaKovin harvoin tulee enää nykyään messuun osallistuttua.
VastaaPoistaPikainen keskustelukierros lähipiirissä kertoo että muillakin on kaksi käytännön haastetta:
1) Vaikka uudistuksesta on aikaa, eivät liturgiset viisut tunnu satunnaiskävijälle vieläkään millään tavalla kotoisilta.
2) Perhetilanteesta riippumatta työssäkäyvälle sunnuntaiaamu klo 10 on turhan aikainen ajankohta.